KDO STOJÍ ZA ZNAČKOU LOVELEC?
Kdy se zrodila první myšlenka obchodování s elektrokoly? Proč právě elektrokola?
Od roku 1990 společně s mladším bratrem Česlavem podnikáme v oblasti obchodu s papírenským a kancelářským zbožím, fotoalby, fotorámečky, psacími potřebami a kreativy. Mým velkým koníčkem je cyklistika, a proto jsem se snažil přijít na to, jak by se oblast našeho podnikání dala rozšířit právě o cyklistickou branži. V roce 2006 mi v době dlouhé rekonvalescence po druhé operaci kolene velmi chyběla jízda na kole.
Jízda na klasickém jízdním kole by byla příliš velkou zátěží, a tak jsem vymýšlel jiné alternativy - jednou z nich bylo právě elektrokolo. V té době byla elektrokola v České republice ještě téměř nedostupná, zatímco na Západě se trh s elektrokoly velmi rychle rozvíjel. Tehdy jsem si uvědomil, že bych chtěl být u toho, až tento trend dorazí k nám.
Stanislav Glac, vášnivý cyklista, fanoušek adrenalinových zážitků, iniciátor vzniku české značky elektrokol LOVELEC.
Jaká byla cesta od zrodu myšlenky až po vytvoření vlastní značky elektrokol?
Cesta byla dlouhá a trnitá. Nejdříve jsem musel přesvědčit svého bratra, který byl vůči tomuto nápadu velmi skeptický. Nešlo mu do hlavy, kdo by na elektrokolech jezdil?! Sportovci určitě sáhnout po běžném kole a ten, komu se nechce šlapat pak zvolí skútr nebo motorku. Česlav však brzy sám zjistil, že díky elektrokolu lze dojet dále, výše, rychleji nebo s menší námahou. Po dvou letech diskuzí jsme se rozhodli, že začneme s prodejem elektrokol zahraničních výrobců. Od tohoto momentu (rok 2008) byla před námi dlouhá cesta k výrobě vlastních elektrokol. Tuto cestu jsme úspěšně absolvovali a v roce 2010 jsme založili novou značku českých elektrokol.
Co znamená název LOVELEC a co symbolizuje logo značky?
Název LOVELEC (čteme lavelek) vznikl spojením dvou anglických slov LOVEa ELECTRIC, což ve volném překladu znamená "láska k elektrickému pohonu". Chtěli jsme, aby název byl srozumitelný a univerzální pro všechny trhy. Logo -LOVELEC+symbolizuje baterii, která je nedílnou součástí každého elektrokola.
Co vše obsahuje samotný vývoj a výroba elektrokola?
Vývoj a výroba každého nového modelu je dlouhým procesem sestávajícím z mnoha úkonů. Průběžně sledujeme světové trendy (v odborných publikacích, článcích, na veletrzích atd.). První nápady na novou kolekci (nové modely) předbíhají samotnou kolekci zhruba o 2 roky (tzn. kolekci pro rok 2020 připravujeme již od roku 2018). Začínáme "úplně od píky", tzn. sestavujeme první návrhy, které se většinou během celého procesu ještě několikrát mění. Musíme vybrat všechny mechanické komponenty (přehazovačky, brzdy apod.) a skloubit je s těmi elektrickými (umístění motoru, typ a velikost baterie apod.). To vše musíme zakomponovat do celkového designu a zajistit především funkčnost elektrokola. Dále necháme vyrobit vzorek námi navrženého elektrokola. Tento pečlivě testujeme a dle potřeby ještě upravujeme. Teprve když můžeme za daný model tzv. "dát ruku do ohně", tak jej začínáme vyrábět. Objednáme všechny potřebné díly, najdeme továrnu, ve které následně elektrokola skládáme. Každé elektrokolo se skládá z několika set kusů dílů, takže se dané větší celky předpřipraví (jedná se např. o řídítka se všemi komponenty - gripy, display, ovládací panel, brzdové páčky, řazení přehazovačky atd.) a tyto se následně skládají v jeden celek.
Kdo se podílí na vývoji a výrobě elektrokol?
Vývoj a výroba je kolektivní činnost. Kompletní návrhy a následnou výrobu zajišťuje 3-4členný tým. K otázkám týkajícím se designu, funkčnosti, testování jsou dále přizvání další lidé. Chceme tak získat zpětnou vazbu z více stran.
Sám jste vášnivý cyklista. Jaké jsou Vaše osobní zkušenosti s cyklistikou a elektrocyklistikou? Podělte se s námi o Vaše zkušenosti, dosažené cíle a zážitky.
Cyklistiku jsem si zamiloval už v raném věku. Na svoje první kolo jsem byl tak hrdý, že jsem kolo vodil všude s sebou, ačkoliv jsem na něm ještě neuměl jezdit.
Nejdelší "výlet", který jsem na kole absolvoval byla pouť do Říma (více než 2 000 km). Nejvyše jsem vyšlapal do 4 100 m n. m., to bylo v Americe.
Co se týče závodů, tak nejnáročnější byl závod "Bałtyk-Bieszczady", na který je třeba se kvalifikovat. Běžná trasa závodu činí 1 008 km. V roce 2016, kdy jsem tento závod jel, však organizátoři udělali speciální edici, a to 2×1 008 km (tam a zpět), tedy 2 016 km (aby se počet kilometrů shodoval s rokem). Náročné to bylo hlavně kvůli nepříznivému počasí - dešti a chladu.
Vzpomínám si také na jeden z nepříjemných zážitků, kdy jsem v mikrospánku přejel celou šířku cesty a zastavil se až o svodidla na druhé straně cesty. Tehdy jsem naštěstí vyváznul bez zranění, ale byla to pro mě cenná zkušenost.
Co se týče elektrocyklistiky, tak zatím nemám obdobné zkušenosti jako s cyklistikou. Elektrocyklistika mne velmi fascinuje, obohacuje a posouvá dále. Není vyhrazena jen starším osobám, ale i mladým. Líbí se mi, že už jsou organizovány i první elektrocyklistické závody. Do budoucna bych možná sám o účasti na takovém amaterském závodu přemýšlel.
Jaké jsou Vaše cíle (osobní i pracovní), co se týče elektrocyklistiky a elektrokol?
Mým osobním cílem je cesta z České republiky do Mongolska, kterou už pomalu začínám plánovat.
V práci máme od začátku stejný cíl, tzn. vyrábět elektrokola nekompromisní kvality za rozumnou cenu. Postupně jsme se dopracovali k elektrokolům pro všechny věkové kategorie. Dalo by se tedy říci, že naším cílem je vyrábět elektrokola pro celou rodinu. Určitě chceme dále růst.
Jedním za našich cílů bylo také to, aby naše značka byla viditelná na českém, slovenském a polském trhu. Můžu říct, že s malým kapitálem, s omezeným množstvím vstupních informací, které jsme měli, ale s velikým srdcem se nám to pomalu daří.